Efter mer än ett års frustrationer och tuffa kamper blev Cana Care den 5 juni 2024 äntligen registrerat som varumärke i hela Europa. Det betyder helt enkelt att vi nu har papper på att vi – som de enda – får utveckla och sälja hudvårdsprodukter under namnet Cana Care.
Canas berättelse
Det har inte varit lätt att komma hit, det kan jag lugnt säga.
När jag lanserade de första produkterna i Cana Care i början av 2021, hade jag inte tänkt på att namnet borde varumärkesskyddas. "Det var ju bara mitt eget namn," tänkte jag. Så jag gjorde inget. I alla fall inte med varumärkesregistreringen.
Istället gav jag liv till mitt tredje barn – och genomgick kort därefter ett allvarligt cancerförlopp (det kan du läsa mer om HÄR, om du vill). Det var först ett år senare som jag ansökte om varumärkesskydd i Danmark. En okomplicerad ansökan som godkändes på bara några veckor.
Det kändes så enkelt – och nu kände jag mig trygg.
Inte i min vildaste fantasi hade jag trott att vi redan ett år senare skulle behöva utvidga skyddet till att gälla resten av Europa. Men orderboken talade sitt tydliga språk: de danska kunderna älskade produkterna – och efterfrågan från andra länder började sakta men säkert växa.
Lärd av tidigare erfarenheter skickade jag ganska självsäkert iväg en ansökan i början av 2023. Och där började motgångarna. Ett stort advokatfirma invände mot vårt namn. De menade att Cana Care tillhörde dem (trots att företaget de representerade hette något annat – men med viss likhet). Aj.
Jag började med att svara deras advokater själv, men insåg snabbt att det krävdes tyngre artilleri. Jag behövde anlita en advokat – och inte vem som helst – för vi skulle vinna! Jag allierade mig med en av de skickligaste advokaterna från det välrenommerade Bech Bruun. Och tack och lov för det!
Mejl, brev, förlikningsförslag, hot (från dem som gjorde invändningarna – inte från oss), otaliga timmar, samtal och frustrationer senare, står vi nu här:
med Cana Care – som registrerat varumärke i hela EU.